8 Ekim 2010 Cuma

Genel Öğretmen Yeterlilikleri ve Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Alan Yeterlilikleri




ÖĞRETMEN YETERLİLİKLERİ


Bir toplum olarak ilerleyebilmek ve gelişmiş ülkelerdeki refah düzeyine erişebilmek için okullarda iyi bir eğitimin veriliyor olması gerektiği bilinen bir gerçektir. Ancak okullarda iyi bir eğitimin verilebilmesi, yani öğrencilerin başarılı olabilmeleri için okuldaki öğretimin niteliğinin yükseltilmesi gereklidir. Okullardaki başarı grafiği de nitelikli öğretmenler olmadan önemli düzeyde yükseltilemez. Öğretmenlerin de öğretmen yetiştiren kurumlarda yetiştirildikleri düşünüldüğünde bu kurumlara büyük sorumluluklar düşmektedir Ancak öğretmenlerin istenilen nitelikte olabilmeleri de birtakım standartların olmasına bağlıdır. Bu standardı sağlayacak yollardan birisi öğretmen yeterlikleridir. Bu yeterlilikler şu şekilde sıralanabilinir.

GENEL ÖĞRETMEN YETERLİLİKLERİ
A: Kişisel ve Mesleki Değerler - Mesleki Gelişim
Öğretmen, öğrencileri birey olarak görür, değer verir. Öğrencilerin sosyal ve kültürel farklılıklarını, yaptıklarını ve ilgilerini dikkate alarak en yüksek düzeyde öğrenmeleri ve gelişmeleri için çaba harcar. Öğrencilerinde geliştirmek istediği kişilik özelliklerini kendi davranışlarında gösterir. Diğer öğretmen, yönetici ve uzmanların başarılı deneyimlerinden yararlanır.
Öz değerlendirme yaparak değişim ve sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı izleyerek bunlara uygun davranır.
  1. Öğrencilere değer verme, anlama ve saygı gösterme
  2. Öğrencilerin öğrenebileceğine ve başaracağına inanma
  3. Ulusal ve evrensel değerlere önem verme
  4. Öz değerlendirme yapabilme
  5. Kişisel gelişimi sağlayabilme
  6. Mesleki gelişmeleri izleme ve katkı sağlama
  7. Okulun iyileştirilmesine ve geliştirilmesine katkı sağlayabilme
  8. Mesleki yasaları izleme, görev ve sorumlulukları yerine getirebilme
B: Öğrenciyi Tanıma
Öğretmen, öğrencinin tüm özelliklerini, ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, geldiği ailenin ve çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır.
  1. Gelişim özelliklerini tanıma,
  2. İlgi ve ihtiyaçları dikkate alma,
  3. Öğrenciye değer verme,
  4. Öğrenciye rehberlik etme.
C: Öğrenme ve Öğretme Süreci
Öğretmen, öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
  1. Dersi planlayabilme,
  2. Materyal hazırlayabilme,
  3. Öğrenme ortamlarını düzenleyebilme,
  4. Ders dışı etkinlikler düzenleme,
  5. Bireysel farklılıkları dikkate alarak çeşitlendirme,
  6. Zaman yönetimi
  7. Davranış yönetimi
D : Öğrenmeyi, Gelişimi İzleme ve Değerlendirme
Öğretmen, öğrencilerin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir. Öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Ölçme sonuçlarını daha iyi bir öğretim için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır.
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini belirleme,
  2. Değişik ölçme tekniklerini kullanarak öğrencinin öğrenmelerini ölçme,
  3. Verileri analiz ederek yorumlama, öğrencilerin gelişimi ve öğrenmesi hakkında geri bildirim sağlama,
  4. Sonuçlara göre öğretme-öğrenme sürecini gözden geçirme.
E : Okul, Aile ve Toplum İlişkileri
Öğretmen, okulun bulunduğu çevrenin doğal, sosyo kültürel ve ekonomik özelliklerinin tanır. Aileleri ve toplumu eğitim sürecine ve okulun gelişimi ile ilgili çalışmalara katılmaları yönünde teşvik eder.
  1. Çevreyi Tanıma,
  2. Çevre Olanaklarından Yararlanma,
  3. Okulu Kültür Merkezi Durumuna Getirme,
  4. Aileyi Tanıma ve Ailelerle İlişkilerde Tarafsızlık,
  5. Aile Katılımı ve İşbirliği Sağlama,

F : Program ve İçerik Bilgisi
Öğretmen, Türk Milli Eğitim Sisteminin dayandığı temek değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini bilir ve uygular.
  1. Türk Milli Eğitimin Amaç ve İlkeleri,
  2. Özel Alan Öğretim Programı Bilgisi ve Uygulama Becerisi,
  3. Özel Alan öğretim Programını İzleme, Değerlendirme ve Geliştirme.


BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ ÖZEL ALAN YETERLİLİKLERİ
Öğretmenlik mesleğinin yeterliliklerinin olması gibi alan öğretmenlerinin de yeterliliklerinin bulunması gerekmektedir. Bunlar, kısaca şu şekilde açıklanabilir;

ÖZEL ALAN YETERLİLİKLERİ
A : Öğretim Sürecini Ve Ortamını Tasarlama, Planlama, Düzenleme
Bu alan, bilişim teknolojileri öğretim sürecini planlama, teknolojik kaynakları amaca uygun seçerek çoklu ortamları tasarlama ve farklı ihtiyaçlara göre ortamları düzenleme uygulamalarını kapsamaktadır.
  1. Öğretime uygun plan yapabilme,
  2. Öğretim hedeflerine uygun teknolojik kaynakları seçerek kullanabilme,
  3. Öğretmenlerin farklı gereksinimlerini karşılayabilecek teknoloji destekli öğrenme ortamlarını tasarlayarak kullanabilme,
B : Teknolojik Kavramlar Ve Uygulamalar
Bu alan; temel kavramlar, donanım bilgisi ve sorun giderme, sistem yazılımları bilgisi dosya, zaman yönetimi ve organizasyon, uygulama yazılımları, ağ ve internet kullanımı konularını kapsamaktadır.
  1. Bilişim teknolojileriyle ilgili kavramları doğru ve yerinde kullanabilme,
  2. Amaca uygun bir bilgisayar sistemi kurma, bu sistemle uyumlu yazılım ve çevre birimlerini tanımlayarak kullanabilme
  3. Yazılım, donanım ve ağ unsurları için temel bakım ve onarım stratejileri geliştirerek uygulayabilme
  4. Dosyalama ve zaman yönetimi ile ilgili organizasyonlar yapabilme
  5. Belirli amaçlar için hazırlanmış uygulama yazılımlarını kullanabilme
  6. Ağ ve internet uygulamalarını yerinde kullanabilme
C : Öğretme, Öğrenme, Program
Bu alan, teknoloji destekleme öğretme-öğrenme uygulamalarını düzenleme, teknolojiden veri toplama, verileri analiz etme ve değerlendirme süreçlerinde faydalanmayı ve materyal hazırlamayı kapsamaktadır.
  1. Öğrenenlerin farklı gereksinimlerini karşılayabilecek teknoloji destekli süreçler ve uygulamalar düzenleyebilme,
  2. Bilişim teknolojilerinden yararlanarak bilgiye ulaşma, veri toplama, analiz etme ve değerlendirebilme
  3. Etkili öğrenme – öğretme materyalleri hazırlayabilme
  4. Özel gereksinimli ve özel eğitime gereksinim duyan öğrencileri dikkate alan uygulamalar yapabilme
D: Gelişimi İzleme ve Değerlendirme
Bilişim teknolojileri öğretim sürecinde öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izleme ve değerlendirme uygulamalarını kapsamaktadır.
  1. Yapacağı ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amaçlarını belirleyebilme,
  2. Bilişim teknolojileri öğrenmelerini ölçme ve değerlendirebilme,
  3. Bilişim teknolojilerinden yararlanarak, öğrenmeleri ölçme ve değerlendirebilme,

E: Okul, Aile, Toplum İlişkileri, Etik ve Sosyal Konular
Etik kurallar, yasal hak ve sorumluluklar, sağlık ve güvenlik konularını ve öğretim sürecini desteklemek amacıyla ailelerle iş birliğine gidilmesini, okuldaki tören ve organizasyonlara yönelik uygulamaları kapsamaktadır.
  1. Bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanırken sağlık ve güvenlik ile ilgili gerekli önlemleri alabilme,
  2. Bilişim teknolojilerinin kullanımında etik kurallara uyabilme,
  3. Bilişim teknolojilerinin kullanımında yasal kuralları bilme,
  4. İnternet ve ağ uygulamalarını yerinde, güvenli ve sorumlu kullanabilme,
  5. Ulusal bayramlarda, anma törenlerinde, belirli günlerin ve haftaların işlenmesinde teknolojinin etkin kullanılmasını sağlayabilme,
  6. Öğrencilerin ulusal bayram ve törenlerin anlam ve öneminin farkına varmalarını ve törenlere aktif katılımlarını sağlayabilme,
  7. Atatürk’ün düşünce ve görüşlerini öğretim sürecideki uygulamalarına yansıtabilme,
  8. Okulun kültür ve öğrenme merkezi haline getirilmesinde toplumla iş birliği yapabilme,
ALAN 6: Mesleki Gelişim
Teknoloji- mesleki gelişim ilişkisi, mesleki iletişim, konularını kapsamaktadır.
  1. Bilişim teknolojilerinden mesleki gelişim için yararlanabilme
  2. Bilişim teknolojilerini meslektaşlar, uzmanlar, aileler ve öğrenenlerle iletişim amaçlı kullanabilme
  3. Yeni teknolojilerin toplumdaki etkilerini bilme ve bu teknolojilere uyum sağlayabilme


Kaynaklar
1 - http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_kitabi/%C3%96%C4%9Fretmen_Yeterlikleri_Kitab%C4%B1_bili%C5%9Fim_teknolojileri_%C3%B6%C4%9Fretmeni_%C3%B6zel_alan_yeterlikleri_ilk%C3%B6%C4%9Fretim_par%C3%A7a_7.pdf

2 –http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_kitabi/%C3%96%C4%9Fretmen_Yeterlikleri_Kitab%C4%B1_genel_yeterlikler_par%C3%A7a_2.pdf

Hiç yorum yok: