29 Haziran 2010 Salı

5 - SANAL TURUN EĞİTİMDE KULLANIMI

Sanal tur, görsel öğrenmeyi destekleyen ve kalıcı öğrenmeyi sağlayan yaralı bir aktivitedir. Aşağıdaki dersler, kullanılabilirlik ve ders içeriği açısından sanal tura uygundur:

Biyoloji derslerinde kullanım:

* Biyoloji derslerinde hücre konusunda, hücre içinin resimleri çizilerek hücrenin ayrıntılı bir şekilde incelenmesi sağlanabilir. Bir hücrede bulunan ribozom, mitokondri,lizozom gibi organellerin resimleri çizilerek her biri linklendirilip, bu linklere tıklandığında ilgili organel hakkında bilgilerin ekrana gelmesi şeklinde kullanılabilir. Sanal turda sadece panaromik değil, normal fotoğraflarda birleştirilip tur düzenlenebildiği için, organeller arası geçiş linkleri konularak, hücre içinin ve her bir organelin ayrıntılı bir şekilde incelenmesi sağlanabilir.

* Ayrıca bir hücre ile farklı diğer hücreler arasına linkler konularak da, farklı hücre tiplerinin öğretilmesi sağlanabilir. Kan hücresi, alyuvar, akyuvar hücresi, kas hücresi, sinir hücresi gibi farklı hücre tiplerinin resimlerinin çizilip, her hücrenin kendi içindeki organelleri arasına ve hücre tipleri arasına konulan linklerle, hücre konusu detaylı bir şekilde öğretilebilir.

Böylece, öğrenciler hücrelerin farklılıklarını, hücre yapısını, organelleri ve çalışma mekanizmasını öğrenebileceklerdir. Böyle bir çalışma, görsel anlamda güçlü bir materyal olacağı için; konuyu, daha kalıcı ve öğrenilmesi daha zevkli bir hale getirecektir.

· Aynı mantıkla, DNA,RNA eşlenmesi, mayoz ve mitoz bölünme ve daha bir çok konuda Sanal Tur teknolojisinden yararlanılabilir

· * Hayvan türlerinin anlatılabilmesi için, bir hayvanat bahçesinin panaromik resimleri çekilerek, hayvanların bulunduğu bölgelere link verilip, ilgili hayvanlar hakkında bazı bilgilerin gösterilmesi ile Sanal Hayvanat Bahçesi şeklinde bir çalışma yapılabilir.

· * Yine aynı şekilde canlıların sınıflandırılması konusunda da, bazı canlıların fotoğrafları çekilip, bazılarının da resimlerinin çizilmesi ile Sanal Tur teknolojisi ile öğretim yapılabilir. Ayrıca bitki türlerinin de öğretilmesinde kullanılabilir.

· * Çevre kirliliği, ekosistem gibi konuların öğretilmesinde de kullanılabilir.

* Ekosistemin işleyiş biçimi, basamaklar ve her basamağa ait bazı canlı türleri örnek gösterilerek, bu ekosistem ve canlılar hakkında bilgiler linkler halinde verilebilir. Ve farklı ekosistemler arası geçişler de yapılarak, öğrencilerin ekosistem çeşitlerini ve işleyişini öğrenmesi sağlanabilir.

* Çevre kirliliği konusunda da, çevreyi kirleten atıklar ve bunların resimleri sunularak kullanılabilir. Çevrenin kirlenmeden önceki haline ait fotoğraflarla, kirlendikten sonraki haline ait fotoğraflar konularak, bunlar arasındaki farklılıklar karşılaştırılıp, buna neden olan faktörler incelenebilir.

Coğrafya desinde kullanım:

Dünyanın güneş etrafındaki yıllık hareketinin anlatılabilmesi için bir çalışma hazırlanabilir.

Örneğin, şekildeki gibi bir resim gösterilip sonra bu resimdeki dört farklı konum ayrı ayrı resimlendirilerek, öğrencinin resmi ayrıntılı incelemesi sağlanabilir ve her dönüş hareketinden sonraki özel durumlar ve sonuçlar ayrı linklerle ilişkilendirilerek bilgiye ulaşım sağlanabilir.

Böylece öğrenci dünyanın dönmesi sonucunda oluşan durumları (gündüz gece eşitliği, gündönümü, mevsimlerin oluşması gibi) görsel bir materyal üzerinden kendi istediği gibi dolaşarak öğrenebilecektir. Burada, mevsimler hakkındaki bazı bilgiler de linkler, resimler üzerine konulan linkler aracılığıyla verilebilir. Ayrıca, mevsimler aynı şekilde bazı fotoğraflarla da ilişkilendirilerek, öğrenci linkleri tıkladığında mevsimler hakkındaki bilgilerle baz fotoğraflara birlikte ulaşabilecek, böylece görsel olarak kalıcı bir öğrenme sağlanabilecektir.

GÜNEŞ SİSTEMİ

Güneş sistemi konusu anlatılırken şekildeki gezegenlerin ayrı ayrı resimleri konulup bu resimler arasına bağlantı koyularak bir tur düzenlenebilir. Her gezegen kendi içinde linklenerek, ilgili gezegenle ilgili bilgi, resim ve fotoğraflar konulup güneş sistemi konusu anlatılabilir.

Kıtaların anlatılmasında da Sanal Tur çalışmalarından faydalanılabilir. Her kıtanın resimleri, linklerle birbirine bağlanarak her kıtanın özellikleri öğretilebilir. Ayrıca kıtaların fotoğrafları da konulabilir.

Ülkeler konusunun anlatılmasında da kullanılabilir. Her ülkenin resimleri ya da haritası birleştirilip, linklerle aralarında bağlantı sağlanabilir. Kendi içlerindeki linklerle de ülkelerin özellikleri öğretilebilir. Böylece öğrenciye sanal bir dünya turu yaptırılabilir.

Aynı şekilde bölgeler konusunda yararlanılabilir. Her bölgenin resimleri aracılığıyla, yer altı zenginlikleri, iklim özellikleri, tarihi eserleri gibi konular öğretilebilir.

Ayrıntılı bir Türkiye haritası eklenerek, haritadaki illere linkler verilip, her ilin görüntüleri ve hakkındaki bilgiler de öğretilebilir. Her il için, kendi içinde önemli yerlerinde panaromik çalışmalar yapılıp öğrencilere izlettirilebilir.

Turistik bölgelerin anlatımında da kullanılabilir. Ülkemize ait turizm bölgelerinin panaromşk fotoğrafları çekilerek, sanal bir tur düzenlenebilir. Panaromik fotoğraflar üzerine eklenen linklerle de, öğrencilere gerekli bilgilerin verilmesi sağlanabilir.

Tarih dersinde kullanım:

Bazı tarihi mekanların gezilip, bu mekanlar hakkında bilgi sağlamak amacı ile kullanılabilir. Birçok öğrenci, maddi sıkıntılar, ulaşım zorlukları, zamanın kısıtlılığı gibi etkenler yüzünden tarihi yerleri görememektedir. Bu gibi durumlarda Sanal Tur çook faydalı olabilmektedir. Tarihi mekanların panaromik fotoğrafları çekilerek, bu fotoğraflar arasına konulan linklerle mekan sanal olarak gezilebilir ve bu yerler hakkında bilgi edinilebilir.

Örnek olarak, Çanakkale savaşı konusunun anlatımından sonra, Çanakkale’de yapılan panaromik bir çalışmanın öğrencilere gösterilmesi ve sanal tur aracılığıyla da bazı bilgilerin verilmesi konunun kalıcı olarak anlaşılmasını sağlayabilir. Ayrıca çalışma, o döneme ait bazı fotoğraf ve r esimlerle de desteklenerek, görsel yönden zengin bir anlatım sağlanabilir.

Yine tarihte Osmanlı Padişahları ve her Padişahın döneminin özellikleri anlatılırken de Sanal Tur kullanılabilir. Her padişahın resminin olduğu bir resim linklendirilerek, herhangi birine tıklandığında, o Padişahın döneminde yaptığı savaşlar, ülke yönetiminde benimsediği politikalar gibi konular, resimlerle desteklenerek anlatılabilir.

Müze gezileri de, Sanal Tur için ideal bir kullanım alanıdır. Bu gezilere katılamayan öğrenciler için, ya da sınıfça müze gezisinin mümkün olmadığı zamanlarda bu yöntem kullanılabilir. Müze fotoğraflarının, panaromik olarak düzenlenmesi ile öğrenciler Sanal Tur yapabilir. Bu yöntemle, müzede bulunan tarihi eserler hakkında bilgi de verilebilir.

Kimya dersinde kullanım:

Elektronların dağılımı, birleşmesi, atomun özellikleri gibi konularda kullanılabilir. Örneğin, iki elektronlu bir atom modeli çizilip, etrafındaki elektronlar gösterilir ve bir de bu atoma biraz uzak bir mesafede elektron çizilir. Daha sonraki görüntüde ise bu elektronun, atoma yaklaşıp, atomun 3 elektronlu hale gelmesi adım adım anlatılır. Bu olay sonrası değişme, atomda meydana gelen farklılıklar, linkler aracılığıyla anlatılabilir. Burada elektron, nötron, proton gibi parçacıklar da gösterilerek, üzerlerine eklenen linklerle haklarında bilgi sağlanabilir.

Edebiyat Dersimde kullanım:

Edebiyat dersinde eserlerin tanıtılması için kullanılabilir. Bu konuda çok ayrıntılı bir çalışma yapılabilir. Bir kütüphanenin panaromik olarak fotoğrafları çekilir ve birleştirilir. Daha sonra, kitaplara linkler eklenir ve bu linklere tıklatıldığında ilgili kitap, ekrana gelir. Kitabın özeti, yazarı, kitap hakkındaki bazı bilgiler gösterilir. Böylece öğrenci kütüphane içinde sanal olarak dolaşarak, eserler hakkında bilgiler edinebilecektir.


Okul Tanıtımları:

Sanal Tur okul tanıtımlarında da kullanılabilir. Özellikle, üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin tercih konusunda, fikir edinebilmeleri için bu yöntemin kullanılması, öğrencilere büyük kolaylık sağlayacaktır. Üniversitelerde yapılan Sanal Turlarda gezinerek, gitmek istedikleri yerler konusunda fikir ve bilgi sahibi olabilirler.

Hiç yorum yok: